Thursday, July 8, 2010

Viva Esapana!!!!

Tak dapat nak digambarkan perasaan aku pagi tadi.Rasa happy & berpuas hati.Semua orang,kiri kanan aku asyik melaungkan je Jerman akan menang ke atas Sepanyol masa game seaprukh akhir WC.Aku dh biasa dengan semua ni.Spain selalu dianggap pasukan under achiever,pasukan underdog,pasukan yg bukan favourite utk memenangi Piala Dunia.


Aku meminati team Spain sejak WC 2002 yg diadakan di Korea & Japan.Antara semua pasukan yg bermain aku mmg paling tertarik pada permainan Spain.Bukan sbb suka pada player2 tertentu je,tapi suka pada keseluruhan skuad.Masa tu aku tengok Spain main sgt bersungguh2 walaupun dianggap pasukan underdog,itu yg buat aku agak kagum.Cumanya nasib selalu saje tak menyebelahi Spain,kalah pada penentuan penalty dgn Korea.

I really admire their forward at that time Raul Gonzalez & his best friend,Fernando Morientes.Raul was very sharp with his feet. Sejak itu pasukan yg aku minati adalah Sepanyol je,tak pernah berubah.You know, I’m a very loyal person,so meaning I’m a loyal fan too.Tak kisahlah walau org kutuk Sepanyol ke ape,diaorang tetap menjdi my fav.

Ya..orang lebih cenderung nk memilih gergasi2 bola sepak seperti Itali,Brazil,Perancis,England sbg pasukan fav tp aku akan tetap setia dgn Sepanyol.Sepanjang hidup aku,aku berharap at least sekali aku berjaya melihat Spain jadi juara dunia.Aku telah berjaya tengok Spain jadi Juara Eropah tahun 2008,sekarang biarlah at least sekali dalam hidup aku boleh tengok Spain menang World Cup.Barulah puas hati.

Walaupun Raul dan kawan2 yg seangkatan dengannya dah tak bermain lagi di peringkat antarabangsa tapi biarlah generasi pelapis Spain yang baru ni meneruskan legasi permainan cantik mereka tu.Cuma tinggal 2 org je dari skuad 2002 yg masih berada dalam skuad kebangsaan Sepanyol iaitu Iker Casillas & Carles Puyol.Puyol pun dah nk bersara selepas WC ni.Iker Casillas telah dipilih untuk menggantikan tempat Raul sebagai kapten.Masa aku tengok Casillas mula2 main dulu,dia sangat muda belia.Dia cuma menjadi goal keeper simpanan je.Yelah Casillas muda setahun dari aku,tahun 2002 aku baru umur 22 tahun,tentulah dia pun baru berusia 21 tahun ketika tu.Sekarang sudah menjadi kapten menggantikan tempat lagenda Spain,Raul Gonzalez.Sangat mengagumkan

Apapun aku harap Spain akan terus mara ke hadapan merentasi segala kemungkinan & akan memberikan nama baru kepada Juara Piala Dunia.Sekurang-kurangnya berjaya membuat peminat satu dunianya bergembira meraikan sesuatu.Viva Espana!!

No comments: