Friday, September 17, 2010

Cerita Ramadhan & Syawal 1

Popia..Alahai Popia



Aku pulang ke kampung 2 hari sebelum hari raya,pada 29hb Ramadhan.Sudah 3 tahun rasenye aku tak naik bas pulang berhari raya.Tapi tahun ini pulang naik bas,tiket pun sudah beli awal2 lagi.Aku terasa malas nak memandu & meninggalkan cik silver tu kt KL je.Cik silver tu masih belum dihantar buat pemeriksaan,jadi aku cuma tak nak ada masalah je ketika perjalanan.

Sampai je kat Parit Buntar Abg Long & Kak Long jemput aku,si kecil Nawal Syifa tu pun ada.Si kecik tu kalau nampak aku apelagi,melekat dgn aku jela.Sangat manja dengan aku,kalau berjln tu tak nak lepas tgn aku langsung.Kemudian kami pegi Bazar Ramadhan di Bgn Serai.Si kecik tu pun tau je cari peluang,sempat pau aku minta belikan donat coklat yg dihias cantik tu.Aku cuma beli donut fav aku je kuih keria(donut ubi kayu).Huhuhu..

Tahu tak ape benda yg paling aku cari sebenarnya kat bazaar tu? Apelagi,mestilah popia goreng.Popia kt kl ni semua mmg tak sama rasenye dgn style popia area tmpt aku.Aku mmg sgt2 suka popia ni.Memang yg ni jelah idaman hati aku,makanan yg lain tu mmg aku tak berapa hairan.Dengan penuh kesungguhan & keterujaan mata aku meliar je mencari popia goreng yg sungguh menyelerakan ituAku rase mmg dh kepingin sgt nk mkn popia goreng yg sedap.Akhinrya dpt juga, aku pun belilah RM 2 popia tu bersamaan dgn 7 ketul.

Tapi disebabkan popia tu sgt sedap semasa berbuka tu juga habis ketujuh2 ketul tu.Aku Cuma sempat rase seketul je.Aku baru je berangan nk ulang2 mkn popia.Ayoyoyo..sejak bila la pulak famili aku ni suka mkn popia? Tak tau la plak den.Adoi laaa..Kuih lain berlambak2 lagi ada,tapi popia aku memang licin terus.Tapi dpt rase satu jadilah buat menghilangkan kerinduan nk mkn popia yg sedap.

No comments: